Ibiza 2007

Ook bij dit reisverslag zijn alle onderstreepte woorden gelinkt naar een gerelateerde pagina.

klik voor een vergroting

Las Mimosas Zeezicht

er is ook nog een badkamer met bad

uitzicht vanaf het balkon aan de westzijde

lekker zwembad (hier meer info over las Mimosas)

Zonsondergang vanaf de boulevard

aankondiging van Armin van Buuren

Club Amnesia was "Best club in the World 2006"

Armin van Buuren

Cala Vedella vanaf het strandje

Cala Vadella vanaf de rotsen

L'Alt Vila (de oude stad)

kerkje in San Llorence

Visjes in San Miguel

Uitzicht op de baai van SanMiguel

grotten van SanMiguel

baai van Cala Vicente van links naar rechts

baai van Cala Vicente van rechts naar links

zeezout-berg achter een muurtje van 2 meter

Rotsen van meters en meters hoog

Cala Comte, Timo op een luchtbedje

Atencíon: Hier even ruimte voor een gewetens-probleem. Natuurlijk willen wij graag alle mooie plekjes van de hele wereld zien. Maar toerisme is een tricky business. Bijvoorbeeld op Ibiza, waar in bijna alle cala's grote hotels worden gebouwd. En eigenlijk is dat zo jammer.

Is het dan niet mogelijk om een soort eco-toerisme in te stellen? Kleinschalige overnachtingsplaatsen die de omgeving niet drastisch veranderen..? Natuurlijk is dat mogelijk en waarschijnlijk zijn die er ook al wel.. Maar het staat lijnrecht tegenover de gouden handel die toerisme met zich meebrengt. Bovendien kan het dan zo zijn dat het hele eiland 'besproken' is.

Dus hier zitten we dan met ons dilemma. Want hoe mooi en fijn een vakantie zoals deze ook is, uiteindelijk zijn ook wij verantwoordelijk voor de massagroei van hotels.

Vrijdag 6 juli

Ik heb vanaf morgenavond één volle week vakantie. Maar ons plannetje om met een huurauto door de Benelux te crossen, gaat letterlijk in het water vallen. Het is en blijft nat in Noord Europa. Wat nu?
Een last minute is de oplossing. Ik mag onder werktijd een uurtje naar het reisbureau (Globe) en vertel de dame achter de balie dat ik binnen een uur een reis geboekt moet hebben. Ze gaat voor me aan de slag en nét binnen het uur heb ik zo ongeveer de laatste reis gekregen die er nog was. Applaus!

We gaan met reisorganisatie Sudtours naar Ibiza!
Vliegreis en 8 dagen in een appartement met zwembad en halfpension voor ongeveer € 750 per persoon. Niet zo goedkoop als ik had gehoopt, maar ik ben allang blij dat ik niet een week lang in de regen zit!!

Zaterdag 7 juli

Vandaag nog één dag werken en morgenvroeg naar het vliegveld. Eén avondje om me voor te bereiden is eigenlijk veel te weinig. Ik houd ervan om de touwtjes zelf in handen te hebben. Niets aan het toeval overlaten. Nu moet ik maar afwachten wat het wordt. Het internet geeft aan dat ons appartementencomplex erg kindvriendelijk is. Hmmm. We hebben het niet zo op kinderen, maar we wachten wel af.

Even nog op internet wat informatie gezocht over Ibiza zelf; het is voornamelijk een partyeiland, maar blijkbaar is het leuk om te snorkelen daar. Dus snorkel en duikbril mee. Ook nog even een plattegrondje gezocht. We slapen in San Antonio; één van de 3 grotere steden van Ibiza. Gelegen aan de westkust.

Zondag 8 juli

Onze vliegreis is als volgt:
Amsterdam - La Palma - Ibiza
12:20 -14:40       18:30-19:10
We hebben dus tijd zat als we op Mallorca onze koffers moeten verplaatsen van vliegtuig naar vliegtuig. Helaas komt er wat vertraging bij de eerste vlucht en missen we de tweede.
Hier merken we direct het voordeel van een reisorganisatie zoals deze. Ik loop me al weer op te winden maar er staat een vriendelijke dame van Sudtours in haar herkenbare outfit op ons te wachten. Ze vertelt ons dat de vlucht al is omgeboekt en dat we zo'n twee uur later alsnog doorvliegen naar Ibiza. Met excuses voor het ongemak. FIJN alles gaat toch door.
Weer tijdje wachten op Mallorca, maar dat is wel gezellig want we zijn niet de enige met dit probleem. Een meisje van ongeveer mijn eigen leeftijd en haar coole zoontje (leuk kind) gaan óók een weekje naar Ibiza en zitten dus in hetzelfde schuitje. Met zijn vieren wachten duurt minder lang.

Als we aankomen op het vliegveld van Ibiza worden we weer opgewacht door  herkenbare Sudtoursdames. De bus is weg dus een taxi brengt ons naar onze bestemmingen. Het avondlicht laat ons nog mooi een glimp van het eiland opvangen tijdens de rit. Inmiddels is het 21:30h en de eigenaar van Las Mimosas wacht ons allerhartelijkst op. Een mooi appartement op de eerste etage met zeezicht en een heerlijk stevig bed (dat is het eerste wat ik check). De kok is nog aanwezig tot 22:00h dus als we nog wat willen eten... Nou graag!
De menukaart die we in onze handen krijgen is Nederlands, haha. Maar het is al laat en echt veel honger hebben we niet. Doe alleen maar een tomatensoepje dan. 'Nothing else?' (met vraagtekens in beide ogen en aan het eind van de zin) Neen, dank u.

Atencíon: Je kunt het water op Ibiza NIET drinken. Neem dus altijd water uit flessen. Wij vonden het zelfs zo vies (zoutachtig en ranzig) dat we onze tandenpoetsten met fleswater.

In het donker wandelen we daarna nog even richting het strand. Nou ja, echt strand is het niet. Een rotsenpartij en een parkeerplaats zijn te vinden aan het eind van 'de hellende weg'. Maar het uitzicht naar de overkant van de baai is schitterend. We zitten blijkbaar echt in een rustige buurt, maar slechts een half uurtje lopen van het bruisende (lees drukke en lawaaiige) San Antonio.
Nu lekker slapen. En uitslapen.

Maandag 9 juli

*gaap* Ik word pas wakker omstreeks tien uur. Heerlijk geslapen met alle ramen open, waardoor een fijn briesje het appartement koel houdt. Ik merk dat er geen muggen zijn en besluit direct dat het komt omdat er geen stilstaand zoet water op dit eiland is. Behalve de zwembaden en daar zit chloor in. Het voordeel van een appartementencomplex dat is bedoeld voor gezinnen is dat er geen lallende beschonken jongeren midden in de nacht lawaai komen maken.

De Sudtours-dame  geeft om half elf een informatiebijeenkomst over de excursies die je kunt doen, de auto's die je kunt huren en algemene informatie over het eiland. We wachten even, maar het blijkt dat ze wat later komt. Dan maar eerst ontbijten. Dat kan wanneer je wil, er zijn geen vaste tijden voor, zegt de eigenaresse Maria. Ze legt uit dat het toch onze vakantie is en dat we mogen uitslapen zolang we willen. Hoera! Dit zijn fijne mensen.
We eten de toast en broodjes met jam en ham en kaas en gaan daarna luisteren we aandachtig naar alle informatie over welke strandjes te kiezen, waar de populaire toeristenplaatsen zijn en we huren een auto via Sudtours. De Spaanse variant van Europcar zorgt voor een auto die we morgen ophalen.

Atencíon: we hoorden dat het eiland een maximum aanhoudt van het aantal te verhuren auto's. Dus in het hoogseizoen kan het voorkomen dat je geen auto meer kunt huren, omdat er al te veel rondrijden!

De rest van de dag installeren we ons op een ligbed onder een parasol aan het zwembad met een boek en factor 30. Lekker acclimatiseren. Tussendoor hebben we nog even wat boodschappen gedaan en kaartjes gekocht en verstuurd. Misschien komen ze wel aan voordat we terug zijn?

's Avonds lopen we na het avondeten richting de stad. Er is een mooie route langs het strand en over de boulevard. Hier was een prachtige zonsondergang. Bij Itaca hebben we heerlijke cocktails gedronken, terwijl een live saxofonist door een lekkere loungeplaat heen tetterde. Dat klonk super!
We zien ook alvast een aankondiging van de club waar we morgen naar toe gaan: Amnesia! Alhoewel we op vakantie wilden voor onze rust, houden we toch wel erg van een dansfeestje met de muziek van Armin van Buuren. En wat wil het toeval? Dat hij dinsdagavond draait in één van de hipste discotheken van de wereld op Ibiza! We hebben thuis online al kaarten gekocht (á € 20 pp) en hebben ontzettend veel zin in morgenavond.

Dinsdag 10 juli

Weer om 10 uur wakker. Na het ontbijt wandelen we weer een stukje richting San Antonio, maar nu om even in een eetcafé het internet te raadplegen.
's Middags gaan we nog lekker even aan het zwembad liggen tot iets voor vijven, want dan halen we de auto op.

Atencíon: veel bedrijven en winkels hebben siësta van 13 tot 17 uur. Dat betekent wel dat ze 's avonds tot 20 of 21h open zijn. En sommigen zelfs tot 22h.

We huren de auto van dinsdag tot zaterdag 17h. Dus vier dagen met al het eigen risico afgekocht voor net geen € 200. We hadden een A-klasse besteld (dus klein en 3deurs) maar deze zijn vaak al uitgeleend en in dit geval ook! Gratis upgrade naar 5deurs Kia Picanto. Lekker pittig met een fijn blauw kleurtje. Ik ben zelf niet zo goed in autorijden en deze heeft een zeer scherp afgestelde koppeling. Dat is lastig met hellingproef (wat nogal eens nodig is in deze wijk) maar het gaat wel.

Als we in Nederland naar een dansfeestje op de boot Ocean Diva gaan, is deze meestal al om 22h geopend en begint de muziek om 23h. Dus we rijden om kwart over tien weg (om eerst nog verkeerd te rijden bij de eerste rotonde...) en als we om kwart voor elf aankomen, zien we alleen maar breedgeschouderd personeel. Helaas, ze gaan pas over een uur of anderhalf open!!
We lachen erom en wandelen een stukje langs de snelweg. Met stof op onze schoenen lopen we terug en wachten samen met nog een stuk of 20 toeristen op wat er komen gaat. Om kwart voor twaalf komt Armin van Buuren aangereden in een busje. Hij begroet enkele mensen van Amnesia en loopt over het plein naar de ingang. En geen enkele toerist (die toch eigenlijk allemaal voor hém zijn gekomen) doet IETS!! Ik ga er naar toe en geef hem een hand. Leuk!
Nog ruim een half uur wachten en dan mogen wij ook naar binnen. In de rij horen we van een paar Ieren dan het binnen erg duur is: € 12 voor een biertje. Haha, leuke grap hoor. Maar het is echt waar!! Een flesje water van 0,33 L kost € 10! Dat is wel erg duur. Maar we doen niet zuinig; je moet goed drinken als je veel danst en het is tenslotte vakantie. De club is in tweeën gedeeld: links zit de R&B en Rap zaal, rechts draait Armin. Hij begint om kwart voor 3. Het is intussen erg druk geworden, maar niet erg warm, want de airco staat hard, de ventilatoren staan snel en er wordt af en toe een grote stoot koude lucht op de feestende menigte gestort. Aan het eind van de avond is er iemand die aan me vraagt of ik cocaïne of XTC wil. HA nee! Natuurlijk niet! Moet je net mij hebben: zo anti-drugs als maar kan.
Maar de muziek is gááf. Het is zo leuk als je daar live bij bent. We wachten niet tot het eind. Om 5 uur rijden we weg, om 6 uur zien we de zonsopkomst nét niet vanaf ons balkon en gaan we dus maar slapen.

Woensdag 11 juli

Pff. Lang slapen is best moeilijk. Rond de middag staan we op en vragen we aan de gastheer een gebakken ei op onze toast. Het is precíes wat we nodig hebben. Nog even een stukje verslag schrijven aan de rand van het zwembad om bij te komen. Heerlijk. Rond drie uur pakken we de auto.

Atencíon: Het eiland is eigenlijk hartstikke klein. Zo'n 500km2. Wij hebben 4 dagen overal naar toe gereden, en uiteindelijk een halve tank benzine betaald van nog geen 25 euro.

We rijden lekker naar een mooi strandje. Cala Vedella wordt aangegeven als schitterend natuurschoon. En dat is ook zo. Deze prachtige baai wordt aan beide kanten afgebakend door metershoge rotsen. Het water is er prachtig blauw en de bootjes maken het idyllische sfeertje af.
We hebben geen handdoeken meegenomen, dus zwemmen zit er niet in. Maar een ijsje op het terras kan altijd! Daarna klauteren we over de rotsen en genieten van de schitterende uitzichten met zeilbootjes. En de heuvels met de kleine witte huisjes tussen het groen. Van dichtbij is dat groen best dor, maar het ziet er echt mooi uit.

We zijn nog wat brak van de vorige avond en hebben geen zin om nog verder rond te gaan. Vanavond even relaxed wat eten en het Nederlandse achtuurjournaal kijken. De schotelantenne van Las Mimosas staat op Nederland gericht. Daarna lekker in het ligbad vol met schuim en vroeg naar bed.

Donderdag 12 juli

Ik word wakker om iets over negen. Dat is voor mij bijna het klokje rond geslapen. Nu ben ik weer heerlijk uitgerust. Terwijl Timo nog een uurtje verder slaapt pak ik alvast alle snorkelspullen en handdoeken in de auto. Vandaag gaan we eerst naar Ibiza-stad en later zwemmen.
Ibiza-stad heeft een erg oud gedeelte van rond 1700 met vestingwerken. Het is vlak aan de kust maar erg hoog gebouwd om met kanonnen de vijand te kunnen weren. Het burchtje is erg klein en erg hoog. Het is een beste klim voordat je boven bent. We zijn net op tijd de kathedraal binnengeweest voordat een nonnetje de deur sluit. Zij houdt ook siësta.
We lopen verder over de stadsmuur, kijken nog even bij de kanonnen en smeren ons nog een keer in met factor 30. De zon is genadeloos.
Nog even een drankje op het terras en een foto van beneden naar boven genomen. Dan lopen we weer naar de auto. Genoeg gezien van Ibiza stad.

Atencíon: Zorg ervoor dat je altijd je benen en schouders/armen kunt bedekken in katholieke kerken en kathedralen. Anders mag je er soms niet eens naar binnen! Voor dames is dé oplossing: een omslagdoek.

We rijden naar het noorden. Bij San Miguel staat ook een sterretje op de kaart. De moeite waard dus. We rijden via een plaatsje dat San Llorence heet. We kunnen geen dorpje vinden, maar wél een kerkje. Het kerkje is gesloten (lastig die siësta's) maar door het sleutelgat zie ik een altaar. Er is een begraafplaats bij, waar ieder graf een krans heeft (zoals in Nederland gebruikelijk is bij herdenkingen). Maar deze kransen zijn van kunstbloemen gemaakt. Het geeft een beetje luguber beeld.

Port de San Miguel heeft een strand dat Platja heet en niet Cala. Dat is eigenlijk gek, want het wordt wél door hoge rotsen omringd. Als we nog enkele kilometers van het strand verwijderd zijn, rijden we door hoge heuvels. Langs de kronkelweg lopen twee mensen van een jaar of 40 waarvan één een duim opsteekt. Het is warm en het dorp lijkt nog best ver op de kaart. Ik stop de auto op een plek waar dat kan en twee Engelse toeristen zijn erg gelukkig. Ze waren naar boven gelopen, maar moesten ook weer terug. Het is erg ver om te lopen en ze zijn blij met de lift. We zetten ze af bij het strand, parkeren de auto en gaan zelf ook lekker op een ligbedje onder een parasol liggen. De Duitsers naast me geven vriendelijk antwoord als ik vraag of ik moet betalen. Er komt vanzelf iemand langs, zeggen ze. Nou dan gaan we lekker het water in. Nog geen 5 meter uit de kust zie ik vissen door mijn snorkel. En meer en nog meer! Honderden visjes om mij heen!! Ik ga terug om de onderwaterzak voor de camera te halen. Het is lastig voor het apparaat om scherp te stellen, maar ik maak toch enkele mooie foto's.

Er is een snackbarretje op de linkerhoek van het strand (naam vergeten) waar heerlijke pizza-broodjes verkocht worden, om daar te eten of om mee te nemen. Aan het eind van de middag komt iemand van de ligbedjes. We hoeven slechts de helft te betalen omdat het al zo laat is.
Als we terug rijden naar San Antonio nemen we de verkeerde afslag op een rotonde. Dit betekent dat we per ongeluk op de weg terecht komen naar de beroemde rotonde met het Ei van Columbus. Leuk! Hebben we dat ook gezien.
In het appartement nemen we een fijne douche en daarna schrijf ik een stukje aan dit verhaal. Ons diner wordt weer een soepje en een meloen als toetje. Als we met de barman kletsen en vertellen waar we vandaag naar toe zijn geweest, geeft hij aan dat San Miguel érg mooie grotten heeft om te bezoeken.
Nou het is zo'n klein eilandje; we besluiten direct dat we morgen gewoon even teruggaan. Daarna gezellig met zonsondergang en een biertje en een Breezer op het balkon om de avond af te sluiten.

Vrijdag 13 juli

Inmiddels ben ik wel genoeg uitgeslapen en ik word om 9 uur wakker. Fijn de tassen weer ingepakt met snorkelspullen en stranddoeken. Lekker ontbijten en dan de auto in. Er zit wel airco in, maar we houden daar niet zo van. Met de ramen open rijden we lekker over de snelweg naar de grotten van Port de San Miguel. We hebben ooit in Italië ook een mooie grot gezien (met een tour van 2,5 uur, waarna deze van een half uur een beetje tegenvalt. Voordeel is wel: het is hier niet zo koud.
Het is een korte tour die wordt gegeven in het Spaans, Engels en Duits. Ook handig voor 'multitaligen' zoals wij: de Engelse groep is zo groot dat we beslissen om met de Duitse ploeg mee te lopen.

We rijden nu door naar de oostkust: Cala Vicente is onze volgende stop. We worden naar een soort oud dor weiland gestuurd waar we parkeren. Gratis. In eerste instantie willen we een stukje wandelen. Maar het is zo héét!! We zoeken in plaats daarvan een parasolletje met ligbedjes en dan gaan we snel het water in. Het water is zo blauw hier, dat zelfs de helderste lucht een beetje grauw lijkt.
Jammer dat ik de hotelflats niet op de foto heb gezet; nu lijkt het een schitterend idyllisch plaatje, maar in werkelijkheid zijn er mega grote gebouwen om toeristen te herbergen. Daar kom ik later nog op terug.

Atencíon: beoordelingen, foto's en reviews van bijna alle hotels op Ibiza zijn te vinden op www.zoover.nl

Helemaal aan de rechterkant van het strand is een superleuk strandtentje 'On the Beach' met fijne loungekussens en heerlijke muziek. En de allerlekkerste hamburger die we ooit hebben gehad. Een krokant broodje met een dikke homp tartaar met lekkere kruiden en saus en patat en salade. Verse jus ernaast en zo hard genieten dat je zou willen dat de tijd stil ging staan. Heerlijk. De menukaart was in het Engels, Duits en Nederlands!

De wind is inmiddels erg aangetrokken en we stappen de auto weer in terug naar de appartementen. Direct uit de auto zó het zwembad in (zout afspoelen) en daarna nog even lekker douchen (chloor afspoelen) want dit is vakantie.
We spelen tot slot nog een potje pool en ik krijg een overwinningscocktail met een scheut bananenlikeur.

Zaterdag 14 juli

We hebben gehoord dat er flamingo's voorkomen op Ibiza! En wel in de 'zoutpannen'  ses Salines. Dit zijn grote open vlaktes die verdeeld zijn als een soort akkers met een dammetje ertussen. Hier wordt zeewater naar toe gepompt en als dat opdroogt blijft het zeezout over. Vervolgens wordt dit vaak herhaald tot het zeezout 'geoogst' kan worden.
Helaas waren de flamingo's niet thuis vandaag.

Het strand hier in het zuiden valt tegen als je eenmaal de mooie baaitjes hebt gezien. Dus we rijden naar een plek onder San Antonio waar nóg een strandje is dat op de kaart staat aangegeven als prachtige plek: Cala Comte.
We nemen per ongeluk een verkeerde afslag en komen terecht bij een rotspartij die er indrukwekkend uitziet. We klauteren helemaal naar het eind en genieten even van het uitzicht.
Dan wordt het toch wel erg warm (en zwemmen kan hier niet vanwege harde golven en scherpe rotsen) en rijden we wél naar Cala Comte.

Het is een erg druk strand, aan de hoeveelheid auto's te zien. We rijden door tot we een parkeerplekje vinden en lopen dan richting strand. Het eerste baaitje dat zichtbaar wordt tussen de rotsen is een naaktstrand. Het stoort ons niet, want we gaan ook regelmatig naar de sauna. Verder is het er niet druk en er liggen ook mensen mét (bad)kleding aan, dus wij gaan er lekker tussen liggen. Het water is weer blauw, het zonnetje is weer fel, Timo drijft op een luchtbed en ik kan lekker lang met mijn kont in de branding zitten en met zand spelen.

Atencíon: koop je luchtbedjes en ander opblaasspeelgoed alvast in Nederland. In de verpakking is het heel klein om mee te nemen en het is véél goedkoper dan ter plekke aanschaffen.

Deze middag komt vroeg ten einde, want om 17h moet de auto terug zijn. We rijden dus op tijd weg om onze spullen af te leveren bij Las Mimosas en rijden dan naar een tankstation en door naar Bètacar om de auto weer in te leveren. Lopend gaan we terug en we stoppen nog even bij een souvenirwinkeltje om wat aandenkens te kopen.
Dan nog éven zwemmen in het zwembad (zout afspoelen), douchen (chloor afspoelen) eten (maag vullen) en met zonsondergang richting de boulevard van San Antonio om weer bij de cocktailbar Itaca een lekkere cocktail te drinken. We genieten van onze laatste avond.

Zondag 15 juli

De wekker gaat vroeg. De bus komt om 6.20h en rijdt lekker door. De rij bij de incheckbalie is best goed te doen. We vliegen precies op tijd en komen 20 minuten vóór op schema aan in Amsterdam. Daar worden we opgewacht door Elly en John. Zó leuk! Dat was het dan; Ibiza.
Een supermooi eiland dat ook heel fijn is als je níet elke avond wil stappen.

Vliegen is niet fijn voor het milieu. Het geeft veel CO2 uitstoot en we weten tegenwoordig allemaal dat het klimaatveranderingen oplevert. Het is mogelijk om daar wat aan te doen (lees: je geweten afkopen) en dat is mogelijk via TreesforTravel. Zij planten en beschermen bomen voor elke kilometer die jij vliegt.

www.TreesforTravel.nl

Vond je het een leuk verhaal? Nuttige tips gevonden? Laat dan even  een berichtje achter in mijn gastenboek, en zet erbij welk reisverhaal je hebt gelezen!

terug naar de INDEX kan hier